President’s office bans Bushman TV interview

January 13, 2006

This page was created in 2006 and may contain language which is now outdated.

The office of the president of Botswana ordered Botswana Television in December not to air a scheduled programme containing an interview with Bushman leader Roy Sesana.

Sesana, of Bushman organisation First People of the Kalahari (FPK) had been interviewed about winning the Alternative Nobel Prize or Right Livelihood Award. Sesana and FPK were given the award in the Swedish Parliament for 'resolute resistance against eviction from their ancestral lands, and for upholding the right to their traditional way of life.'

Botswana's director of broadcasting services is reported to have told the newspaper Mmegi that ‘the documentary could not be aired because it contained issues surrounding the relocation of [Bushmen].'